Osaisikohan joku sähkö-osaaja auttaa mua projektipyöräni sähköhelvetin kanssa? Asiaa voi olla vaikea näin foorumille kirjoittaa, mutta kun ei nyt kukaan tuttu tunnu osaavan auttaa ja itellä alkaa tosissaan mennä hermot.
Eli projektipyörä on -82 Z500 jossa on nyt -86 GPZ550 moottori omalla johtosarjallaan. Katkasijat ja virtalukko on vanhasta pyörästä. Muutoksia sen verran tuossa on että "käynnistyksenestot" yms jätän pois. Valot mulla pelaa mutta muuta eloo en nyt pyörään saakkaan. Startin ohjaus-relettä ei moottorin johtosarjassa ollut joten kaipaisin ainakin varmistusta sekä kuinka saan käynnistyksenestot varmasti pois. Jos kahvat olis samaa sarjaa niin eihän tässä olis mitään, mutta johotus kun ei mene samalla tavalla nii nää on nyt menny jotenki totaalisen sekasin tai mulla on vaan joku yksinkertanen virhe.
Mutta kokeillaas kuvien avulla selittää (klikkaa kuvaa yläkulmasta isommaksi niin erottaa paremmin) :
Aloitetaan ohjausreleestä (nro. 73). Otin yleismallin releen tuohon, käykö se tuohon tilalle ja kuinka se nyt oikein kytketään.
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... yldugk.jpghttp://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ny2cxs.jpgSitten käynnistyksen esto (nro. 6) ja sivuseisontajalan tunnistin (nro. 56). Eli käytännössä kuinka nämä täytyy yhistää että ne on kytketty pois. Sivuseisontajalan ruskea ja sininen yhteen ja kahvalle menevät kelta/vihreä, musta/kelta ja vaaleanvihreä yhteen?
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... hfenjq.jpgSitten vielä tappokatkaisijan ja startin johotus kun ne laitetaan toimimaan vanhanmallin kahvasta. Tätä onkin vähän monimutkasempi selittää, mutta jospa joku ymmärtäis ja osais selittää?
Tässä on johtosarjan kytkennät:
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... 9fgbui.jpgJa sitten taas tässä on kuinka ne on vanhassa kahvassa, nuo tappokatkaisijan johotukset on vähän erillaiset. Mun mielestä noittenkaan ei välttämättä tarvis mennä ees kahvalle asti, mä en näe mitään haittaa että sammuttaisin pyörän virta-avaimesta? Tämä olisi plussaa jos myöhemmin muutan kahvat niin on todellakin vain välttämättömät kytkimet kahvoissa, aina simppelimmän näköinen.
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... 42rqbl.jpgNoihin pikkuseikkoihin kun oikeesti sais selvyyden, saisin varmuuden asiaan että ei ainakaan johdotuspuolella vika ole vaan sitten jossain ihan muualla. Toi on kuitenkin ollut ihan toimiva kampe joskus
Ja jos joku harrastaja on Jyväskylästä ja haluu tulla pyörähtään mun pajalla ja antaa vinkit millä pyörän sähköihin saadaan selvyys, on lava karhua sun!